Полякова Марина: "Мандалотерапія"

Мандалотерапія

Слово «мандала» в перекладі означає «коло», «диск». 

Метод мандали - це шлях до нашого центру, до відкриття нашої індивідуальності.

Мандалу можна зустріти практично скрізь - сонце має форму мандали, рослини, які розвиваються завдяки сонячному світлу, такі як, наприклад, соняшник, теж нагадують мандалу.

Робота з мандалами допомагає:

- гармонізувати внутрішній стан;

- створювати і реалізовувати свої наміри і цілі;

- розкривати свої творчі здібності;

- навчитися пізнавати себе;

- гармонізувати приватне пространтство;

- наповнювати себе позитивними емоціями;

мандала допомагає розвинути саморегуляцію.

А чим же корисні мандали для дітей? Навіщо їх розфарбовувати? І навіщо їх будувати?

1. Розвивається дрібна моторика. Як при зафарбовуванні мандал, так і при будівництві. Якщо у дитини не виходить не вилазити за край - не наполягайте!

2. Тренується посидючість і акуратність.

3. Тренується почуття ритму, гармонії і почуття порядку, математичного мислення. Діти знайомляться з різними видами симетрії, пізнають мистецтво орнаменту.

4. Мандалотерапія - один з напрямків арт-терапії (лікування мистецтвом).Це природний і радісний спосіб поліпшення емоційного стану, зняття напруги, вираження емоцій, який сприяє розвитку творчості, художнього та духовного самовираження дітей.

Дуже корисно створювати мандали, зібравшись усією родиною. Цей процес зблизить і зміцнить сім'ю, створить довірчу сімейну атмосферу, допоможе краще зрозуміти свою дитину та інших членів сім'ї, послужить початком чудової сімейної традиції.

1 етап. підготовка

Буде здорово якщо збереться вся родина - це прекрасна можливість показати дитині його значущість в сім'ї і те, що дорослих цікавлять його справи. Заздалегідь підготуйте разом з дитиною необхідні матеріали (гуаш, акварель або воскові крейди 12 кольорів, білячі кисті № 2 № 8, білий папір формату АЗ для кожного учасника, банку з водою, циркуль або велика тарілка, і можна вирушати в дорогу.

Спочатку на аркуші паперу малюється коло діаметром близько 20 см. Маленьким дітям з їх ручної невмілістю, необхідна допомога. Бажано при цьому саме надати допомогу (малювати коло коригуючи дії руки дитини, а не зробити роботу за дитину.

2 етап. Налаштування

Для створення мандали дуже важливим є правильний психологічний настрій, душевну рівновагу, тому попередньо необхідно «зануритися» всередину себе. Для цього можливо використовувати різні методи релаксації (тривалої або короткостроковій). Знайти необхідний настрій допомагає пахуча ароматична лампа.

3 етап. Створення мандали

Тепер дитина бере аркуш паперу з намальованим колом, тихенько сідає за стіл. Запропонуйте йому вибрати найкрасивішу фарбу і намалювати в центрі підготовленого кола все що заманеться. При цьому періодично можна радити дитині змінювати колір і продовжувати роботу, просуваючись від центру до країв листа. Так діємо поки весь круг не заповниться. Не потрібно зупиняти дитину, якщо йому захочеться намалювати щось за межами кола, нехай малює.

4 етап. опис мандали

Наступний етап роботи - це художній опис мандали. Тут важлива думка дитини, тому запитайте його про те, що він зобразив. Буде цікаво скласти історію, казку, розповідь про свою мандале. Пам'ятайте, що це не простий опис зробленого, це велика розвиваюча робота. При словесному описі, коли малюк вербалізує малюнок, він вчиться точно передавати свої думки, переводити зорові і чуттєві образи в словесні, описові, а це, в свою чергу, сприяє розвитку зв'язку між правою і лівою півкулями головного мозку.

Поки дитина розповідає, вам необхідно дослівно записати його розповідь на окремому аркуші паперу формату А4 і потім прикріпити до мандале. Слухайте історію дитини спокійно і зацікавлено, утримуйтеся від будь-яких коментарів і своїх інтерпретацій.

5. Завершення роботи

Створіть затишну, доброзичливу атмосферу. Вимкніть світло, залишивши горіти свічки, приготуйте чай. У невимушеній обстановці поділіться один з одним своїми внутрішніми відчуттями. Попросіть дитину прислухатися до того, що він відчуває, і розповісти про це. Запитайте малюка, як змінювалося його настрій в процесі створення мандали: від підготовчого - до кінцевого етапу? Чи змінювалися відчуття по ходу виконання мандали? Яке почуття викликає мандала зараз? Що хотів би ще сказати і запитати?

На що слід звернути увагу на малюнку:

- центр - саме те, що є «ядром» особистості - «я» автора. Незаповнений порожній центр говорить про готовність до змін. Часто вся мандала є центром: дитина використовує в своїй роботі сам коло - робить з нього мордочку тваринного або сонечко. Або значна фігура в центрі займає більшу частину простору в кола. І те, і інше говорить про стійку життєву позицію і самостійності, зрілості особистості на даному віковому етапі.

- зовнішні кордони кола - усвідомлення своїх психологічних меж в процесі взаємодії з іншими, захист свого особистісного простору. Занадто щільна оболонка може вказувати на захист своїх кордонів, тривожність. Розриви, тонка, пунктирна лінія кордону - внутрішній конфлікт. Для гіперактивних дітей характерний вихід за межі кола. Сприятлива ознака - межа обведена кольоровий линів. Відсутність кордонів - дитина відчуває внутрішній неспокій.

- лінії, що зв'язують центр з зовнішніми кордонами, говорять про здатність ставити цілі і досягати їх, про доброї волі.

- порожнечі, великі незафарбовані ділянки - про бажання приховати або придушити свої почуття.

- симетрія всередині кола говорить про внутрішню гармонію з самим собою.

- асиметрія миє означати процес психологічних змін або невротичний внутрішній конфлікт (характерно для підлітків).


Коментарі