Вправи та ігри для розвитку пам’ яті


Вправи та ігри для розвитку пам яті           

                                               "Різнобарвна драбинка "                                                                                    

Мета: розвиток зорової пам’яті.                                                                               

Обладнання: два однакових набори різнокольорових карток.                             

Інструкція. Розкласти один набір карток (№ 1) у будь-якій послідовності. Дитина повинна протягом 30 секунд уважно роздивитися і запам’ятати послідовність кольорових карток № 1. Після цього картки закриваються аркушем паперу. Попросіть  дитину закрити очі і подумки уявити собі, як були розташовані картки. Потім дитина повинна розкласти картки (набір карток № 2) так, як розміщені картки № 1. Відповідь звіряється з вихідним зразком. Можна розмалювати пусті картки відповідними кольорами.

Варіант розташування карток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Примітка: Це складне розташування карток. На початкових етапах для гри використовувати від 4-5 карток, поступово збільшуючи кількість.

                                              "Естафета слів "                                                                                               

Мета: розвиток слухової пам’яті.                                                                             

Обладнання: тема для гри (приклади тем: «Літо», «Зима», «Ліс», «Канікули», «Родина», «Школа» тощо).                     

Інструкція. Називайте  одне слово, хтось з дітей  називає слово, яке сказали Ви, і додає своє слово. Далі хтось з дітей повторює перше слово, яке назвав ведучий, слово, яке сказала інша дитина, і додає третє. і т. д. Дітям необхідно пояснити на деякому прикладі, наприклад на прикладі «Природа» («Я кажу, наприклад, «Дерева», а хтось говорить «Дерева, трава», далі ще хтось каже «Дерева, трава, річка», потім наступний учасник гри  додає ще, наприклад «ліс» і вийде «Дерева, трава, річка, ліс» і т. д.).

Примітка: Гру найкраще проводити в колі, коли діти додають слова по черзі.

​                                                    "Каскад цифр"                                                                                                          

Мета: розвиток зорової (слухової) пам’яті.                                                              

Обладнання: ряди цифр.                                                                                    

Інструкція. Плказуєте (називає)те цифровий ряд чисел, діти дивляться (слухають) і потім відтворюють цей ряд чисел в такій же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується. Відтворення цифр відбувається за допомогою називання рядів цифр вголос (якщо у грі бере участь невелика кількість дітей або одна дитина), або записують (якщо велика кількість учасників гри).

Примітка: Якщо дітям важко відтворювати названі ряди чисел, зменшити кількість рядів на початковому етапі гри. Згодом ряди чисел з кожним разом ускладнювати. 

      

Приклад рядів цифр

1       1. 2 5

2       2. 2 5 9

3       3. 2 5 9 7

4       4. 2 5 9 7 3

5       5. 2 5 9 7 3 8

4. "Каскад слів"                                                                                                               

Мета: розвиток слухової (зорової) пам’яті.                                       

Обладнання: список слів для запам’ятовування (зображення слів або предметів).                                                       

ІнструкціяНазиваєте слова (показуєте слова або зображення), а дитина повторює за Вами – спочатку одне, потім два, три і так далі.

Примітка: Відтворення слів відбувається за допомогою називання вголос слів (якщо у грі бере участь невелика кількість дітей або одна дитина), або записують (якщо велика кількість учасників гри).

 

Слова для запам’ятовування

11. Вогонь.

22. Дім, молоко.

33. Кінь, гриб, голка.

44. Півень, сонце, асфальт, зошит.

55. Дах, дерево, вода, свічка, школа.

66. Олівець, машина, брат, крейда, птах, хліб.

77. Орел, гра, дуб, телефон, чашка, пальто, син.

88. Гора, ворона, годинник, стіл, сніг, книжка, сосна, мед.

99. М’яч, яблуко, шапка, морква, стілець, метелик, автобус, курка, шорти.

110. Вантажівка, камінь, ягоди, портфель, санчата, молоток, дівчинка, скатертина, кавун, пам’ятник.

​                                                        "Пара до пари"                                                                                                           

Мета: розвиток логічної памяті.                                                                              

Обладнання: пари слів.          

Інструкція. Дітям читають пари логічно пов'язаних між собою слів. Після прослуховування дітям зачитується вже лише перше слово з пари, а діти – відтворюють друге слово з пари (називають вголос разом, називають вголос по черзі або записують).

Пари слів для запам'ятовування № 1

11. стіл – скатертина;

22. сонце – день;

33. літо – шорти;

44. зуби – щітка;

55. річка – міст;

66. кінь – сіно;

77. вечір – лампа;

88. лялька – грати;

99. волосся – гребінець;

110. поїзд – їхати.

Пари слів для запамятовування № 2

11. стіл – скатертина;

22. сонце – день;

33. літо – шорти;

44. зуби – щітка;

55. річка – міст;

66. кінь – сіно;

77. вечір – лампа;

88. лялька – грати;

99. волосся – гребінець;

110. поїзд – їхати.                                                                                                                         

                                              "Стоп"                                                                                                                

Мета: розвиток слухової пам’яті та уважності.                      

Обладнання: речення для запам’ятовування, текст речення чи оповідання (підбирається відповідно до віку дітей).                       

Інструкція.  Ви говорите дітям, що прочитаєте їм одне речення, яке необхідно буде запам’ятати. Потім  читатиме текст, в якому є речення, яке дітям пропонувалося запам’ятати. Як тільки воно прозвучить, діти повинні зупинити Вас командою «Стоп». Читати текст потрібно виразно, спеціально не виділяючи інтонацією або паузами потрібне речення. Якщо діти не помітили речення, захопившись вмістом або забувши завдання, дочитати уривок до кінця і обговорити з дітьми завдання.

​                                               "Ось я скажу я вам прислів’я"                                                                                 

Мета: розвиток слухової пам’яті.                                                                             

Обладнання: прислів’я для запам’ятовування.                                                          

Інструкція. За пропонуйте  прослухати прислів’я, запам’ятати і повторити їх.

 

Прислів’я для запам’ятовування

1    1. Книжка вчить, як на світі жить.

2    2. Зробив діло – гуляй сміло

3    3. Де в сімї лад, не потрібен і клад.

4    4. Без труда – нема плода.

5    5. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

                          "Які предмети сховані під серветкою?"                                                         

Мета: розвиток зорової пам’яті.                                                                            

Обладнання: голка, зошит, виделка, люстерко, циркуль, книжка калькулятор, картоплина, олівець, лимон, книжка, монета, перо, гілка, диск.                                

Інструкція.  На столі розташовано 15-20 невеличких предметів: голка, зошит, виделка, люстерко, циркуль, книжка калькулятор, картоплина, олівець, лимон, книжка, монета, перо, гілка, диск. Предмети накриті серветкою. Демонструються об’єкти протягом 20-50 с, закриваються предмети. Потім дитина називає назви предметів.

Предмети для запамятовування

Голка, зошит, виделка, люстерко, циркуль, книжка калькулятор, картоплина, олівець, лимон, книжка, монета, перо, гілка, диск.

​                                                     "Опиши картинку"                                                                                                    

Мета: розвиток зорової пам’яті.                                                                              

Обладнання: ілюстрації до оповідання чи казки.                                                     

Інструкція. Діти повинні протягом 30 секунд уважно розглянути картинку, намагаючись в деталях запам’ятати те, що на ній зображено. Після цього, закривши очі, намагаються уявити картинку. А потім вони повинні максимально детально описати те, що побачили і запам’ятали. По закінченні розповіді знову демонструється картинка і обговорюються втрачені елементи зображення. У разі, якщо діти легко справляються з описом простих картинок, можна давати їм наочний матеріал складніше, де більше дрібних деталей і використовуються різні кольори.

Іншівправи за посиланням: https://youtube.com/watch?v=G1RIamSt-ck&feature=share













Коментарі